BMW Mortorsport (obecnie BMW M GmbH) to firma z ponad 40-sto letnim doświadczeniem w projektowaniu sportowych modeli BMW. Pierwszym stworzonym przez tę dywizję samochodem był słynny model BMW M1 E26, który powstał w latach 70tych. Następnie firma zbudowała kultowe już modele, jak np. BMW M3 E30. Właśnie ten model, dzięki wspaniały właściwościom jezdnym i ogromnych sukcesach w motorsporcie spowodował szersze zainteresowanie klientów samochodami spod znaku M. Szczególną popularnością do dzisiaj cieszą się modele z serii 3.

 

Obecnie najlepiej sprzedające się modele serii M to M2 F87 (F22), M3 F80 (F30) oraz M4 F82 (F32). Cechą wspólną wszystkich trzech modeli jest nie tylko wybitny performance, przykuwająca oko stylistyka, komfortowe (jak na sportowy samochód) wnętrze, ale także ich układ hamulcowy.

PAKIETY HAMULCÓW W BMW M2 F87 (F22), M3 F80 (F30) oraz M4 F82 (F32)

W modelach M2, M3 i M4 BMW zastosowało ten sam układ hamulcowy Brembo z tarczami dwuczęściowymi wierconymi na obu osiach, w połączeniu z niebieskimi zaciskami M-Performance, które dostępne były również jako opcja wyposażenia, tzw. M-Pakiet. Niebieskie zaciski z tarczami 380mm z przodu i 370mm z tyłu są standardowym wyposażeniem każdej „M-ki” i zdecydowanie najwięcej samochodów wychodziło z fabryki z tym układem hamulcowym. Bardziej wymagający klienci mieli do wyboru pakiet „Competitnion”, w którym czerwone sześciotłoczkowe zaciski Brembo współpracują z tarczą 400mm z przodu lub wersję z tarczami ceramicznymi.

 

WYDAJNOŚĆ UKŁADU HAMULCOWEGO W „M-KACH”

Układ hamulcowy w „emkach” należy do bardzo wydajnych. BMW przy współpracy z Brembo zaprojektowało go w taki sposób, że zarówno M2, M3 i M4 w zasadzie nie potrzebują stosowania Big Brake Kitów. Dzięki temu samochód jest konkurencyjny nie tylko na drodze, ale przede wszystkim na torze. Na „mniejszy” układ hamulcowy z niebieskimi zaciskami nie narzekają nawet osoby wykorzystujące te samochodu na tak wymagającym torze jak Nurburgring. Oczywiście samochody posiadają przeznaczone na tor tarcze i klocki.

 

SKĄD PROBEMY Z HAMULCAMI W M2 F87 (F22), M3 F80 (F30), M4 F82 (F32) ?

Wysoka wydajność układu hamulcowego nie znaczy, że użytkownicy tych samochodów nie borykają się z problemami związanymi z układem hamulcowym, w tym z krzywieniem tarcz hamulcowych, fadingiem, przegrzewaniem itp. Przyczyna jest związana z tym, że niestety części oryginalne (OEM BMW), a przede wszystkim klocki hamulcowe są kompromisem pomiędzy skutecznością i komfortem. Podobnie jak w przypadku typowych klocków klasy standardowej ich temperatura stabilna pracy to tylko 320-350 st. Celsjusza, co oznacza, że mieszanka niewiele różni się o tej zastosowanej w przeciętnym miejskim hatchbacku i może mieć problemy z przegrzewaniem już przy hamowaniu z prędkości wyższych niż przepisowe lub przy dynamicznym stylu jazdy. Przegrzane klocki to również  przegrzany film cierny na tarczach, co przyczynia się do ich nierównomiernego wycierania, potocznie nazywanego krzywieniem tarcz. Objawem „pokrzywionych tarcz” jest oczywiście bicie (wibracje) na kierownicy przy hamowaniu. Szczegółowo problem ten opisaliśmy tutaj: https://auto.brakeparts.pl/blog/ogolna/dlaczego-tarcze-hamulcowe-bija-przyczyny-i-sposoby-radzenia-sobie-z-tym-nieoczywistym-problemem

 

JAKIE TARCZE I KLOCKI WYBRAĆ? – zastosowanie drogowe

Jeśli chodzi o tarcze hamulcowe, to najbardziej podstawowym i budżetowym rozwiązaniem będą tarcze Zimmermann, które jakością w żadnym stopniu nie odstępują tarczom oryginalnym (OEM) BMW. Są to tarcze wiercone (perforowane), dwuczęściowe z kierunkową wentylacją – tak samo jak tarcze fabryczne. Można łączyć je zarówno z klockami klasy oryginału, jak np. Zimmermann, Brembo i Ate, natomiast w przypadku tych samochodów odradzamy stosowanie słabych kloców. Zdecydowanie lepiej sprawdzą się te o podwyższonych parametrach tj. wyższej odporności na przegrzewanie i fading, które nie tylko zwiększą skuteczność hamulców, ale przede wszystkim będą chronić tarcze przez krzywieniem. Do takich klocków należą m.in.:

  • Galfer Sport FDHP1050
  • Hawk Performance HPS 5.0
  • EBC Yellow Stuff
  • Ferodo DS2500

 

Przez długi czas tarcze Zimmermanna były jedynymi dostępnymi zamiennikami na rynku aftermarktowym i nadal są jedynym zamiennikiem o konstrukcji 1:1 przypominającym tarcze OEM. Również ich wykonanie nie ustępuje również tarczom z ASO. Jak widać poniżej, pomiar bicia takich tarcz wykazał 0,02mm, przy tolerancji producenta samochodu do 0,05mm.

 tarcze hamulcowe bmw m2 m3 m4 Zimmermann

 

 

Jednak nie dla każdego tarcze klasy OEM będą odpowiednim i wystarczającym rozwiązaniem, dlatego obecnie dostępne są również dwuczęściowe pływające tarcze tj. DBA 5000 T3 i XS, EBC Racing oraz Giro Disc, które w stosunku do Zimmermanna mają kilka istotnych zalet:

  •          Zrobione są ze znacznie bardziej wytrzymałych i odpornych na temperaturę stopów żeliwa;
  •          Mają zdecydowanie bardziej efektywną wentylację (system chłodzenia);
  •          Konstrukcja dwuczęściowa powoduje, że tarcze są lżejsze (lepsze przyspieszenie i hamowanie);
  •          Konstrukcja dwuczęściowa, pływająca niweluje skutki naprężeń materiałowych, które powstają przy dużych obciążeniach;
  •          DBA, EBC i Giro to tarcze nacinane, dzięki czemu nie mają skłonności do pękania przy otworach, nacięcia są również skuteczniejszym rozwiązaniem niż wiercenia;
  •          Kiedy tarcza wymaga wymiany istnieje możliwość zakupu samego rotora, co obniża koszty eksploatacji i zwiększa wybór dostępnych produktów

 tarcze hamulcowe dwuczęściowe DBA 4000 T3 bmw M2 M3 M4

tarcze hamulcowe EBC racing dwuczęściowe pływające BMW M2 M3 M4

tarcze hamulcowe Giro Disc dwuczęściowe pływające BMW M2 M3 M4

Teraz krótka charakterystyka w/w mieszanek klocków drogowych:

Klocki hamulcowe dla lepszego zobrazowania różnic pomiędzy nimi najlepiej jest porównywać z klockami OEM - oryginalnymi, w tym klasy standardowej dobrych producentów tj. Ate, Brembo, Zimmermann, TRW, Textar itp.. Wszystkie te klocki mają zbliżone parametry takie jak: odporność na przegrzewanie i fading, pylenie, szybkość zużywania się klocków i tarcz. Mają one również podobną charakterystykę - modulację oraz initial-bite (współczynnik tarcia na zimno). Poniżej prezentujemy uogólniony wykres dla klocków klasy oryginału.

Klocki klasy OEM standardowej BMW M2 M3 M4 niebieskie zaciski Brembo

Galfer Sport FDHP1050

Galfer Sport FDHP1050 – nieco wyższy współczynnik tarcia „na zimno” niż OEM (wyższa skuteczność), znacznie wyższa odporność na przegrzewanie i skuteczność w wysokich temperaturach. Klocki te bardzo dobrze sprawdzają się dla dynamicznego stylu jazdy, prędkości do 200 km/h. Pylenie i zużycie Galferów jest na poziomie oryginałów, klocki nie są agresywne dla tarcz. Galfery NIE mają skłonności do piszczenia. Posiadają homologację drogową (istotne dla osób mieszających w Niemczech, Szwajcarii, Austrii itp.).

Klocki hamulcowe Galfer Sport SDT FDHP1050 BMW niebieskie Brembo

Hawk Performance HPS 5.0

Hawk Performance HPS 5.0 – współczynnik tarcia „na zimno” nieco wyższy niż w przypadku OEM, współczynnik ten rośnie już po niewielkim rozgrzaniu, dzięki czemu samochód hamuje jeszcze skuteczniej. Klocki te NIE mają skłonności do piszczenia, ponieważ wyposażone są w podkładki antywibracyjne, ścięte krawędzie mieszanki, a każdy zestaw dodatkowo zawiera pastę antypiskową, aby uniknąć potencjalnego popiskiwania. Ogromną zaletą Hawków w porównaniu do swojej konkurencji, a także klocków OEM (standardowych) jest bardzo niski poziom zużycia kloców i tarcz oraz niezmiernie niskie pylenie. Klocki te charakteryzują się wysokim poziomem dozowalności siły hamowania (modulacji). Pozwalają na hamowanie ze wyższych niż 200km/h unikając efektu przegrzania. Produkowane w USA (Ohio), nie posiadają europejskiej homologacji i TUV.

Klocki hamulcowe Hawk Performance HPS 5.0 BMW niebieskie Brembo

EBC Yellow Stuff

EBC Yellow Stuffbezpośredni konkurent klocków Hawk HPS 5.0, od których różnią się przede wszystkim niższym stopniem modulacji – są znacznie „ostrzejsze” w odczuciu, co spowodowane jest bardzo wysokim współczynnikiem tarcia „na zimno”, który klocki zapewniają w bardzo szerokim zakresie temperatur. Jak wszystkie w/w klocki, również EBC nie mają skłonności do piszczenia (posiadają podkładki i ścięte krawędzie mieszanki). Ogromną zaletą dla osób, których samochody przechodzą przeglądy w krajach tj. Niemcy, Austria, Szwajcaria powinien być fakt, iż EBC Yellow posiadają homologację drogową ECE-R90, pomimo tego, że są o kilka klas mocniejszymi klockami niż te montowane fabrycznie. Są to klocki dla osób, którym nie przeszkadza dosyć duże pylenie, a które poszukują bardzo wytrzymałych i wysoce skutecznych hamulców zarówno w mieście, jak i na autostradach.

Klocki hamulcowe EBC Yellow Stuff BMW niebieskie Brembo

Ferodo DS2500

Ferodo DS2500 – to klocki, które producent zaliczył do serii „Ferodo Racing”, przy czym tych klocków nie powinno uznawać się jako klocki torowe. DS2500 to mieszanka, która nie wymaga rozgrzewania, ma wyższy współczynnik tarcia „na zimno” niż klocki OEM, który podobniej jak w przypadku Hawk HPS 5.0 rośnie po niewielkim rozgrzaniu. Wysoka temperatura stabilna pracy pozwala na efektywne hamowanie z prędkości dochodzących nawet do 250 km/h, unikając przy tym efekt przegrzania.  Klocki te zapewniają optymalną modulację. Pod kątem zużycia klocków i tarcz, a także pylenia DS2500 wypadają podobnie jak klocki OEM. Warto wspomnieć, że podobnie jak pozostałe klocki z serii Racing, również DS2500 lubią popiskiwać, w szczególności jeśli nie zastosujemy pasty antywibracyjnej. Nie posiadają one homologacji ECE-R90. Nie mniej jednak mieszanka ta cieszy się ogromną popularnością wśród osób, które preferują dynamiczny styl jazdy.

 Klocki hamulcowe Ferodo DS2500 BMW niebieskie zaciski Brembo

WAŻNE!  Bardzo istotne jest (w przypadku samochodów w ogóle), aby dobierać klocki i zbliżonych parametrach lub te same na obie osie. Zastosowanie słabszych mieszanek na oś tylną może spowodować problemy z przegrzewaniem osi przedniej.

 

JAKIE TARCZE I KLOCKI WYBRAĆ? – zastosowanie torowe

Wybór klocków na tor to nie lada wyzwanie. Dlaczego? Przede wszystkim klocki oprócz odporności na przegrzewanie różnią się charakterystyką, a tego typu preferencje są bardzo indywidualne. Przy wyborze hamulców na tor należy również pamiętać, że dobre hamulce torowe nie będą się dobrze sprawowały na drodze i odwrotnie. O ile większość klocków torowych będzie jako tako hamowania bez rozgrzania, o tyle jeżdżąc w ten sposób bardzo szybko można zniszczyć tarcze. Klocki torowe najczęściej pozbawione są cech poprawiających komfort np. blaszek antypiskowych. Dlatego jeśli planujesz użytkować samochód regularnie na torze, zalecamy posiadanie drugiego kompletu tarcz i klocków, które będą przekładane przed trackday’em.

 

Posiadając 2 oddzielne zestawy hamulców zyskujemy naprawdę dużo. Przede wszystkim pozwoli to uniknąć kompromisu pomiędzy zastosowaniem drogowym i torowym, dzięki czemu będzie można wybrać odpowiednie klocki hamulcowe, nie zwracając uwagi na to czy będą hamować „na zimno”, czy będą piszczeć itp. Ponadto, jak wspomniano wyżej, jazda na niedogrzanych torowych klockach na co dzień będzie powodowa nadmierne zużycie tarcz.

 

Warto również pamiętać, że na torze jesteśmy w stanie w ciągu jednego dnia zużyć świeży komplet klocków z przodu i z tyłu (szczególnie jeżdżąc z włączonym ESP). W takiej sytuacji drogowy zestaw pozwoli wrócić na kołach do domu i w normlany sposób korzystać z samochodu. Warto mieć to na uwadze, dlatego że nie zawsze komponenty, które chcielibyśmy zastosować na są dostępne „od ręki”, w szczególności w sezonie.

 

Na polskich torach najpopularniejszymi mieszankami są Ferodo Racing tj.:

  •          DS3000 numer katalogowy zakończony literą „R”,
  •          DS1.11 numer katalogowy zakończony literą „W”,
  •          DSUNO numer katalogowy zakończony literą „Z/ZB”
  •          DS3.12 numer katalogowy zakończony literą „G/GB”.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym porównaniem klocków Ferodo Racing: https://brakeparts.pl/2020/09/23/mieszanki-ferodo/

 

EBC Blue Stuff to klocki, które są czymś pomiędzy Ferodo DS2500, a DS3000. Posiadają współczynnik tarcia na poziomie 0.4 do temperatury 900stC, mieszanka w klockach BLUE STUFF ma od 2 do 3 razy większy czas zużycia niż serii YELLOW STUFF i podobnie jak seria YELLOW/RED nie powoduje nadmiernego niszczenia tarcz hamulcowych, w szczególności jeśli klocki są dogrzane. Hamują od zimnego, natomiast właściwej charakterystyki nabierają wraz z odpowiednim nagrzaniem, dzięki czemu nie ma problemu z dojazdem na tor "na kołach". Niektóre pozycje katalogowe z serii Blue Stuff posiadają nawet homologację drogową ECE R90. 

 

EBC Orange Stuff zostały stworzone wyłącznie do użytku torowego oraz wyścigowego. Ich niepowtarzalna okładzina cierna pozwala osiągnąć znakomity i bardzo wysoki współczynnik tarcia na poziomie 0,5 wzrastający do 0,6. Orange Stuff wzorowo przeszły ekstremalne testy przygotowane przez inżynierów EBC Brakes. Klocki bardzo dobrze przeszły test hamowania na tarczach rozgrzanych do czerwoności i wykazywały bardzo przyzwoity współczynnik tarcia przy maksymalnym obciążeniu. Produkt wyłącznie do zastosowań torowych bardzo agresywnie działający na tarcze hamulcową. W związku z tym, że Orange Stuff jest mieszanką agresywną dla tarcz hamulcowych nie zaleca się stosowania ich z tarczami standardowymi i OEM. Znacznie lepszym wyborem będą w ich przypadku dwuczęściowe EBC Racing, Giro Disc, czy też DBA 4000/5000. 

  

Klocki EBC RP-1 klocki wyścigowe o dużej wydajności. Mieszanka zawiera węgłową mieszankę włókien aramidowych (tych, które stosowane są w produkcji Kevlaru). Dzięki temu zapewniają doskonałą odporność na przegrzewanie, oraz bardzo wysoką skuteczność hamowania. Przeznaczone są do samochodów o dużej mocy, gdzie musimy zawsze być pewni, że jesteśmy w stanie wyhamować samochód z wysokich prędkości. EBC RP-1 pracują stabilnie w zakresach temperatur od 0 do 750 stopni Celsjusza, ze średnim współczynnikiem tarcia 0,45 µm. Bardzo dużą zaletą tych klocków jest możliwość dokładnego modulowania siły hamowania – dzięki temu, w samochodach ze zbyt wrażliwym serwem układu hamulcowego, pozwala uniknąć hamowania „zero-jedynkowego” – doskonale sprawdzą się też w samochodach bez układu ABS. Do klocków EBC RP-1 zalecamy stosowanie tarcz o zwiększonej wytrzymałości: dwuczęściowych EBC Racing, Dark Performance Ultra, Giro Disc, czy też DBA 4000/5000. Klocki nie posiadają homologacji ECE R90.

 

EBC RP-X zostały zaprojektowanie do ekstremalnie szybkich samochodów wyczynowych aby zapewnić jak najwyższą odporność na przegrzewanie oraz doskonałą skuteczność hamowania na torach wyścigowych. Bardzo wysokiej jakości mieszanka zapewnia stabilną pracę w temperaturach od 0 do 850 stopni Celsjusza, przy zachowaniu współczynnika tarcia 0,55µm. EBC RP-X charakteryzują się bardzo wysokim „initial-bite” – czyli uczucie „wgryzania się w tarcze”. Klocki te są agresywne w początkowej fazie hamownia przy niewielkim nacisku na pedał hamulca -taka charakterystyka będzie się dobrze sprawdzać w samochodach, w których serwo układu hamulcowego pracuje z małą siłą (np. Nissan GT-R czy Porsche GT). EBC RP-X to klocki torowe, zaprojektowane głównie pod kątem zapewnienia maksymalnej skuteczności i odporności na przegrzewanie, zatem należy brać pod uwagę ich duże pylenie oraz poziom hałasu – jest on mimo wszystko porównywalny do konkurencyjnych mieszanek o podobnej charakterystyce. Klocków EBC RP-X nie wolno stosować ze standardowymi tarczami hamulcowymi – zalecamy stosowanie tarcz o bardzo wysokiej wytrzymałości: dwuczęściowe EBC Racing, Giro Disc, czy też DBA 4000/5000. Klocki nie posiadają homologacji ECE R90.

 

Nieco mniej popularne w naszym ale uznane za granicą są klocki z gamy Pagid Racing. Ilość i różnorodność mieszanek Pagid Racing jest na tyle obszerny, że ciężko byłoby go ująć w kilku zdaniach. Te klocki zdecydowanie zasługują na oddzielny artykuł. 

 

Jeśli chodzi o tarcze hamulcowe to zdecydowanie warto zainwestować w tarcze dwuczęściowe, pływające, z wymiennymi rotorami np. DBA, EBC Racing, Giro Disc, Tarox itp. Dla zastosowań torowych zdecydowanie zalecamy stosowanie tarcz nacinanych, niewierconych. Niestety, wiercenia to rozwiązanie dobre na drogę, na torze pod dużym obciążeniem mogą pojawić się pęknięcia tarcz przy otworach. Podstawową zaletą tarcz klasy performance/torowej jest nie tylko większa efektywność chłodzenia, ale przede wszystkim znacznie lepsza odporność na ścieranie. Są wykonane z żeliwa wręcz przesyconego węglem, dzięki czemu spokojnie radzą sobie z klockami tj. EBC Orange, EBC RP-1/X, Feordo DS3.12 itp. Ponadto tak duża ilość węgla w mieszance stopowej poprawia stabilność termiczną tarczy.

 

Jeśli zdarza Ci się bardzo sporadycznie wyjeżdżać na tor swoją „M-ką”, a track day’e mają raczej charakter rozrywkowy lub służą rozwijaniu umiejętności prowadzenia samochodu, niekoniecznie bicia się o dziesiąte sekundy, to zdecydowanie radzimy jako minimum stosowanie klocków takich jak Ferodo DS2500, EBC Yellow, Hawk HPS 5.0, ewentualnie DS3000, które dobrze radzą sobie z hamowaniem „na zimno”. Nawet z oryginalną tarczą lub tarczą Zimmermann wspomniane klocki będą sprawdzały się znacznie lepiej niż klocki OEM, które mogą sobie nie poradzić z temperaturą, szczególnie na krętych torach. Mocniejsze klocki przede wszystkim zmniejszą prawdopodobieństwo przegrzania i zniszczenia tarcz. Jeśli użytkujesz „nie-torowe” klocki, jak (np. Hawk HPS 5.0, EBC Yellow, Galfer Sport FDHP1050, Ferodo DS2500 itp.) na torze pamiętaj o tym, aby często chłodzić hamulce.

 

PEŁNĄ OFERTĘ NA TARCZE I KLOCKI ZNAJDZIESZ TUTAJ:

Klocki na przednią oś do BMW M2 F87, M3 F80, M4 F87 i niebieskich zacisków Bremebo: KLOCKI PRZÓD OFERTA

Klocki na tylną oś do BMW M2 F87, M3 F80, M4 F87 i niebieskich zacisków Bremebo: KLOCKI TYŁ OFERTA

Tarcze hamulcowe na przód (M-pakiet niebieskie Brembo): TARCZE PRZÓD 380mm OFERTA

*Tarcze hamulcowe przód (Competitnion): TARCZE PRZÓD 400mm OFERTA

*Klocki na przód do tarcz 400mm: KLOCKI PRZÓD DLA 400mm COMPETITNION OFERTA

Tarcze hamulcowe na tył: TARCZE TYŁ OFERTA