W związku z licznymi mitami dotyczącymi ceramicznych klocków hamulcowych powielanymi w licznych artykułach, postach, wypowiedziach na forum, opiniach mechaników itp. zdecydowaliśmy się obalić raz na zawsze najbardziej rażące mity dotyczące klocków ceramicznych i ich właściwości, które mogłyby wprowadzić użytkowników błąd i zachęcić do zakupu czegoś, co nie spełni ich oczekiwań. 

Czym są klocki ceramiczne?

Na wstępie należny zaznaczyć czym technicznie różnią się klocki ceramiczne od klocków zwykłych, tradycyjnych, standardowych, dostępnych w ASO itp. Zasadniczo różnica dotyczy wyłącznie mieszanek ciernych. W skład mieszanek klocków standardowych najczęściej wchodzą materiały takie jak tlenki żelaza, włókno szklane, włókno miedziane, wełna stalowa, opiłki brązu, grafit. Niekiedy w skład tej mieszanki wchodzić mogą włókna aramidowe wykorzystywane również przy produkcji Kevlaru (kamizelek kuloodpornych). Włókna aramidowe stosuje m.in. EBC w serii Yellow Stuff. W przypadku klocków ceramicznych za właściwości mieszanki odpowiadają specjalne spieki masy ceramicznej.

Warto nadmienić, by nie mylić klocków ceramicznych z ceramicznymi układami hamulcowymi, które znaleźć można w niektórych modelach samochodów tj. w Nissan GTR R35, Audi RS, Mercedesach AMG, BMW z serii M etc. W przypadku układów ceramicznych, pojęcie "ceramika" odnosi się do tarcz hamulcowych. W takich układach tarcze są kompozytem włókien węglowych i masy ceramicznej, skąd nazwa "hamulce ceramiczne". Klocki natomiast to specjalna mieszanka, która bezwzględnie nie powinna być stosowana w układach z tarczami żeliwnymi i odwrotnie.

MIT 1. Klocki ceramiczne nie pylą

Klocki ceramiczne mają obniżone pylenie, co jest ich główną i w zasadzie jedyną przekonującą zaleta. W związku z charakterystyką mieszanki ciernej pył, który produkują klocki ceramiczne jest jasny i ma większe właściwości antystatyczne w porównaniu do zwykłych klocków, przez co pył niechętnie "przyczepia" się do felgi. 

MIT 2. Klocki ceramiczne to wysoka odporność na przegrzewanie

Porównując odporność na przegrzewanie klocków ceramicznych i tradycyjnych nie należy rozważać ich właściwości jedynie pod względem "klocek zwykły vs ceramiczny", ponieważ tak jak mieszanki klocków organicznych, półmetalicznych i metalicznych mogą różnić się od siebie znacząco, tak samo sytuacja wygląda w przypadku klocków ceramicznych. Kategoryzując klocki pod względem ich temperatury stabilnej pracy, dla uproszczenia można podzielić je na dwie zasadnicze klasy - klocki standardowe i klocki upgrade'owe (o podwyższonych parametrach i efektywności hamowania)

Najbardziej popularne klocki ceramiczne na polskim rynku to ATE Ceramic, Jurid White i EBC Red. Ate Ceramic i Jurid White pod względem wytrzymałości na przegrzewanie można porównać do standardowych klocków marek takich jak Zimmermann, Brembo, Ate Orginal, Textar, TRW, Ferodo Premier etc. Takie klocki sprawdzą się jedynie w przypadku spokojnego stylu jazdy i prędkości maksymalnych nieprzekraczających 140-150km/h. Istotne jest również to czy dany model samochodu ma problemy z układem hamulcowym. Jeżeli tak to jest to szybka i prosta droga do przegrzania klocków i tarcz, co w konsekwencji będzie powodowało nierównomierne wytarcie tarcz i bicie na kierownicy. Dlatego klocków ceramicznych oraz standardowych powinni się wystrzegać użytkownicy samochodów, które od wyjechania z salonu i pomimo względnie spokojnego stylu jazdy mają problemy z przegrzewającymi się hamulcami, takie samochody do m.in. Audi A8 D3 i D4, Opel Insignia, Mazda 6 GJ, Fiat Freemont, Honda Accord gen VII, Toyota Tundra, czy też Jeep Grand Cherokee i wiele więcej.

Z drugiej strony rynek aftermarketowy oferuje klocki ceramiczne pokroju EBC Red Stuff i Hawk Performance PC, które zaliczyć można do grupy klocków sąsiadujących z upgrade'owymi. Parametry tych klocków porównywalne są z mieszanką np. EBC Green Stuff, które są dobrym rozwiązaniem w przypadku lekkich samochodów  typu Hatchback, dynamicznej jazdy miejskiej i prędkości nieprzekraczających 170-180km/h.

MIT 3. Ceramiczne można stosować z tarczami nacinanymi i(lub) nawiercanymi

Choć temat podjęliśmy w FAQ, który dostępny jest na naszej stronie, warto w tym miejscu wspomnieć jakie tarcze powinno stosować się do klocków ceramicznych. Przede wszystkim należny pamiętać, że klocki ceramiczne do prawidłowego działania potrzebują wytworzyć sobie odpowiednie ciśnienie na styku klocka z tarczą. Wytworzenie takiego ciśnienia możliwe jest wyłącznie w przypadku tarcz gładkich. Nacięcia, a w szczególności wiercenia to uniemożliwiają, ponieważ z założenia mają za zadanie odprowadzać pyły i gazy, by zjawisko fadingu, co w przypadku tradycyjnych klocków jest pożądane szczególnie w warunkach deszczowych, kiedy nadchodzi potrzeba by zahamować awaryjnie z wysokiej prędkości. O współpracy z klocków ceramicznych i tarcz nacinanych pisze między innymi jeden z producentów klocków ceramicznych ATE, który "nie zaleca" stosowania tarcza Ate PowerDisc z klockami Ate Ceramic.

MIT 4. Klocki ceramiczne nie piszczą

Wbrew obiegowej opinii zastosowanie ceramicznych klocków hamulcowych niekoniecznie zapobiega piszczeniu hamulców. Piski dochodzące z układu hamulcowego mogą świadczyć przede wszystkim o nieprawidłowym montażu klocków i/lub przegrzanej (zeszklonej) mieszance ciernej. Aby zapobiec piszczeniu należy zadbać o dwa zasadnicze aspekty tj.:

  • odpowiedni dobór mieszanki do stylu jazdy i wymagań,

  • poprawny, zgodny ze sztuką montaż klocków (w tym przetoczenie tarcz, jeżeli te są używane).

Jeżeli powodem piszczenia jest zeszklona mieszanka to rada jest jedna – zastosowanie mieszanki bardziej wytrzymałej od standardowych, takiej która wytrzyma hamowanie z wysokich prędkości, dużą masę auta, czy też dynamiczny styl jazdy np. EBC Yellow, Galfer Sport FDHP1055 lub Hawk Performance z serii HPS (lub LTS w przypadku SUVów).

Reasumując, zarówno klocki o mieszankach ceramicznych, organicznych, jak i półmetalicznych mogą nieprzyjemne piszczeć. Przyczynami tego zjawiska najczęściej są: przegrzana mieszanka, niepoprawny montaż lub montaż klocka na używaną, nieprzetoczoną tarczę. Drogą do wyeliminowania tego zjawiska jest dobór odpowiednio wytrzymałej termicznie mieszanki klocków oraz poprawny montaż.