Tarcze DBA z serii 4000 od dekad są flagowym produktem firmy. Znane są przede wszystkim z najwyższej jakości wykonania, stopów używanych do produkcji wręcz przesyconych węglem oraz unikatowej wentylacji „Kangaroo Paw”, która zastosowana jest w każdej produkowanej przez DBA tarczy niezależnie od serii. Dzięki niezmiernie wysokiej jakości, tarcze zdobyły uznanie zarówno w motorsporcie, jak i u kierowców samochodów cywilnych. W ciągu ostatnich kilku lat zespół DBA opracował mieszanki klocków typowo torowych, a w ostatnim czasie również drogowych o wysokiej skuteczności. Są to:

  • DBA Street Performance

  • DBA Xtreme Performance

DBA BRAKE PADS

DBA performance graph

Z naszej wiedzy i doświadczenia możemy śmiało stwierdzić, że prawidłowo dobrane do stylu jazdy i charakterystyki samochodu klocki hamulcowe odpowiadają blisko za 70% skuteczności całego układu hamulcowego, jego niezawodności i odporności na przegrzanie. Odporność termiczna klocków ma również wpływa na „krzywienie/wichrowanie” tarcz. Dlatego też prawidłowy dobór klocków hamulcowych jest tak ważny. Jeżeli szukasz klocków z oferty DBA i zastanawiasz się które klocki wybrać, ten artykuł może okazać się pomocnym.

Oto krótka charakterystyka klocków DBA:

DBA Street Performance

DBA Street

To klocki półmetaliczne o klasie tarcia FF tj. 0,35 od niskich do wysokich temperatur. DBA Street to klocki drogowe, NIE wymagające rozgrzewania, zaprojektowane z myślą o kierowcach poszukujących skuteczniejszych hamulców od oryginalnych, stosowanych na pierwszy montaż (OE) oraz dobrej klasy zamienników. Zgodnie ze standardami Europejskimi klocki DBA posiadają ścięte krawędzie, podkładki antywibracyjne (jak w OE) dzięki czemu nie mają skłonności do wpadania w wibracje w zacisku i tym samym nie powodują nieprzyjemnego piszczenia w trakcie hamowania z niskich prędkości.

W porównaniu do klocków „na pierwszy montaż” klocki te posiadają wyższy współczynnik tarcia, dzięki czemu kocki hamują skuteczniej zarówno z niskich prędkości, jak i przy hamowaniu np. na autostradzie. Najwyższy współczynnik tarcia klocki DBA Street Performance wykazują przy temperaturze 300*C, w praktyce jest to temperatura, w której standardowej klasy klocki zaczynają tracić swoje właściwości i zaczynają się przegrzewać.

Dzięki podwyższeniu temperatury stabilnej pracy do poziomu blisko 500*C zjawisko fadingu zostało znacznie zniwelowane. (Zjawisko fadingu to inaczej utrata efektywności hamulców, spowodowana wysoką temperaturą pracy układ).

Pylenie oraz zużycie klocków DBA Street w porównaniu do klocków oryginalnych zostało obniżone, dodatkową zaletą tych klocków jest to, że nie są one agresywne dla tarcz hamulcowych, dzięki czemu z powodzeniem można je stosować nawet ze zwykłymi tarczami gładkimi dobrej klasy np. Dark Performance Premium, Zimmermann Standard itp.

Reasumując, klocki DBA Street można sklasyfikować jako STAGE-1 jeśli chodzi o poprawę skuteczności hamulców, odporności na przegrzewanie. Są to klocki, które sprawdzą się u osób jeżdżących dynamicznie i posiadających stosunkowo lekkie samochody. Nie wymagają rozgrzewania, a dzięki ściętym krawędziom mieszanki, podkładkom antywibracyjnym oraz czujnikom zużycia (jeśli są zastosowane w danym samochodzie) zapewniają komfort przy codziennym użytkowaniu. Są to klocki o parametrach zbliżonych do konkurencyjnych EBC Green Stuff i Ferodo DS Performance.

 

DBA Xtreme Performance

DBA Xtreme

To klocki półmetaliczne o klasie tarcia GG tj. 0,45, hamujące od niskich do wysokich temperatur. DBA Xteme to klocki drogowe, NIE wymagające rozgrzewania, zaprojektowane z myślą o kierowcach o bardzo wysokich wymaganiach, szukających klocków hamulcowych nieporównywalnie lepszych od tych stosowanych na pierwszy montaż (OE), które będą równie skuteczne w mieście jak i przy wysokich prędkościach autostradowych sięgających powyżej 200 km/h, przy których klocki oryginalne nie dają sobie rady.
Podobnie jak klocki DBA Street, również DBA Xtreme produkowane są w standardzie Europejskim, dzięki czemu posiadają ścięte krawędzie, podkładki antywibracyjne (jak w OE), dzięki czemu nie mają skłonności do wpadania w wibracje w zacisku i tym samym nie powodują nieprzyjemnego piszczenia w trakcie hamowania z niskich prędkości. Skład zastosowanej w DBA Xtreme mieszanki ciernej pozwala stosować je zarówno z tarczami najwyższej klasy np. DBA i Dark Performance Premium, jak i z tarczami standardowymi np. Zimmermann, Ate i Brembo.

W porównaniu do klocków klasy OE, DBA Xtreme posiadają znacznie wyższy współczynnik tarcia, dzięki czemu hamują skuteczniej zarówno z niskich prędkości, jak i przy hamowaniu z wysokich prędkości np. na autostradzie. Najwyższy współczynnik tarcia klocki DBA Street Performance wykazują przy temperaturze 300*C, przy której klocki klasy oryginału zaczynają się przegrzewać i następuje zjawisko fadingu, DBA Xtreme pracują stabilnie nawet w temperaturze 650*C.

Podsumowując, DBA Xtreme to STAGE-2 jeśli chodzi o poprawę skuteczności hamulców, odporności na przegrzewanie. Jest to najwyższa klasa klocków drogowych. Są stworzone dla osób, które maja najwyższe wymagania i potrzebują skutecznych klocków, nawet w warunkach autostrad non-limit. Nie wymagają rozgrzewania, dzięki ściętym krawędziom mieszanki, podkładkom antywibracyjnym oraz czujnikom zużycia (jeśli są zastosowane w danym samochodzie) zapewniają komfort przy codziennym użytkowaniu. Można postawić je na równi z konkurencyjnymi produktami takimi jak: EBC Yellow Stuff, Hawk HPS i HPS 5.0, Galfer Sport / SDT FDHP1050, Ferodo DS2500 itp. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że klocki te sprawdzą się zarówno w samochodach cywilnych, hot-hatchach np. Golf GTI, Audi RS3, a także w ciężkich i mocnych samochodach ze skłonnością do przegrzewania hamulców i krzywienia tarcz jak np. Audi Q7, Toyota Land Criuser, Jeep Grand Cherokee, Fiat Freemont, Dodge Durango, Chrysler Voyager itp.

Podsumowując:

 

Klocki klasy OEM

DBA Street Performance

DBA Xtreme Performance

Mieszanka

ORGANICZNA

PÓŁMETALICZNA

PÓŁMETALICZNA

Zużycie

ŚREDNIE

MNIEJSZE NIŻ ŚREDNIE

MNIEJSZE NIŻ ŚREDNIE

Pylenie

ŚREDNIE

ŚREDNIE

ŚREDNIE

Max. temp. pracy

350*C

500*C

>650*C

Wymagane rozgrzanie

NIE

NIE

NIE

Współczynnik tarcia nierozgrzanych klocków

0,35

0,35

0,40

Maksymalny współczynnik tarcia

0,35

0,45

0,530

Czujniki zużycia

TAK

TAK

TAK

Podkładki antywibracyjne

TAK

TAK

TAK

Skłonność do piszczenia

NIE

NIE

NIE

 

Zastosowanie

Jazda spokojna, przepisowa

Jazda dynamiczna, maksymalnie do 170 km/h

Jazda bardzo dynamiczna, prędkości nawet >200 km/h

TABELA DOBORU TARCZ I KLOCKÓW DBA