Miękkie klocki hamulcowe – czyli jakie ?

W potocznym rozumieniu miękkie klocki to takie, które już po lekkim naciśnięciu dźwignię hamulca pozwalają odczuć wysoką skuteczność. Mówi się, że miękkie klocki nie są w stanie utrzymać wysokiego poziomu skuteczności po mocnym rozgrzaniu, a więc nie są odporne na fading. Pod kątem eksploatacji miękkie klocki będą też:

  • więcej pylić

  • Szybko się zużywać

  • Wolno zużywać tarcze hamulcowe

  • Będą ostrzejsze w odczuciu

 

Czym są twarde klocki hamulcowe ?

Twarde klocki w potocznym rozumieniu mają odwrotną charakterystykę, wymagają zdecydowanego naciśnięcia na hamulec, aby hamowały skutecznie. Mówi się, że ich współczynnik tarcia jest bardziej stabilny po rozgrzaniu niż miękkich klocków. Uznaje się również, że twarde klocki:

  • mało pylą,

  • wolno się zużywają

  • szybciej niż „miękkie” zużywają tarcze hamulcowe

  • mają niższy współczynnik tarcia niż klocki miękkie.

 

Czy należy określać klocki jako twarde lub miękkie?

Na samym początku warto rozwiać mit o twardych i miękkich klockach, ponieważ żaden producent klocków hamulcowych nie podaje takiego parametru jak „twardość”. Z technicznego punktu widzenia twardość klocków to ściśliwość. Producenci wykonują pomiary ściśliwości, ale nie w celu określenia ich twardości w rozumieniu użytkowników. Takie pomiary są wykonywane wyłącznie w celu kontroli jakości produktu. W układzie hamulcowym na klocki wywierane są duże siły, dlatego producenci muszą weryfikować, czy mieszanka będzie w stanie wytrzymać zadane obciążenie. Wyniki takich pomiarów nie mają nic wspólnego z potocznym rozumieniem „twardości klocków”.

 

Dlaczego lepiej mówić o „charakterystyce klocków” a nie „twardości” ?

Na rynku aftermarketowym znajdziemy ogromną ilość zamienników. Są produkty, które można byłoby nazwać klockiem „twardo-miękkim”. Dobrym przykładem takiego klocka będą np. HPS 5.0, które wykazują cechy jednocześnie miękkich i twardych klocków tj. mało pylą i wolno się zużywają (twardy klocek), wolno zużywają tarcze i są ostrzejsze w odczuciu niż klocki fabryczne (miękki klocek), podobnie scharakteryzować można również EBC Green Stuff, Black Diamond Fast Road (Predator), czy też DBA Street Performance.

Jeśli chcemy wybrać odpowiednie klocki, które spełnią nasze wymagania powinniśmy porównywać je ze sobą biorą pod uwagę kilka parametrów jednocześnie m.in.:

  • współczynnik tarcia „na zimno” (tzw. initial-bite) – czyli jakie mamy odczucia przy lekkim naciśnięciu hamulca

  • dozowanie (modulacja) – precyzja dozowania siły hamowania przez nacisk na dźwignię hamulca („twarde klocki” to najczęściej mają bardzo dobrą modulację)

  • górną temperaturę stabilnej pracy – odporność termiczna (na przegrzanie)

  • współczynnik tarcia po rozgrzaniu – skuteczność w wysokich temperaturach

  • odporność na fading – skuteczność po kilkukrotnym hamowaniu z wysokich prędkości

  • poziom pylenia

  • szybkość zużycia klocków i tarcz

 

Rozmawiając z klientami zauważyliśmy, że niemal każda osoba rozumie inaczej pojęcia „twardy” i miękki” klocek. Dla jednej osoby różnica dotyczy pylenia, dla innej „ostrość” hamulca, dla trzeciej z kolei „stopień twardości” może dotyczyć tego jak szybko dana mieszanka się zużywa. Dlatego też polecamy porównywać klocki według określonej grupy parametrów.

Porównywanie wielu parametrów obrazowo i intuicyjnie umożliwiają różnego rodzaju wykresy. W przypadku klocków hamulcowych najczęściej można spotkać wykresy radarowe, potocznie zwane pajęczynowymi, a także najprostsze wykresy słupkowe. Poniżej przykład wykresów klocków tej samej klasy, EBC Green Stuff i ceramicznych EBC Red Stuff.

EBC GreenEBC Red