Toczenie tarcz hamulcowych to dosyć dyskusyjna czynność. Warto zacząć od tego skąd wzięła się jej zła reputacja. Z rozmów z klientami, jak i mechanikami można śmiało wnioskować, że toczenie tarcz najczęściej jest kojarzone z chęcią pozbycia się wibracji na kierownicy przy hamowaniu, czyli efektu tzw. krzywych tarcz. Taka forma „rozwiązywania problemu” najczęściej też nie przynosi w dłuższej perspektywie pożądanego efektu, a jedynie pozwala przejechać ok. 3 tys. km bez uciążliwego bicia, które po tym przebiegu znów się pojawia. W dalszej części artykułu tłumaczymy dlaczego tak się dzieje.

Co daje toczenie tarcz?

  •          Wyrównanie powierzchni tarczy, na której pracuje klocek;
  •          Usunięcie rantów – wewnętrznego i zewnętrznego;
  •          Pozbycie się filmu ciernego starych klocków;
  •          Wyrównanie grubości tarczy na całej jej powierzchni;
  •          Pozbycie się korozji na powierzchni ciernej.

Toczenie tarcz a wymiana klocków na nowe – poprawa komfortu

Jeśli tarcze są w połowie zużycia można śmiało założyć do nich nowe klocki hamulcowe i jeździć dalej. Podczas wymiany klocków warto rozważyć toczenie tarcz. Dlaczego? Ponieważ tarcza, która już przejeździła jeden komplet klocków ma często wady, które wpłyną na dalszą eksploatację pary ciernej (tarcz i klocków). Przede wszystkim używane tarcze mają nierówną powierzchnię – występują „górki i dołki”, ranty wewnętrzne i zewnętrzne itp. Wszystkie te mankamenty nie tylko wpływają na bardzo istotną fazę docierania klocków ale same z siebie mogą prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji, takich jak piszczenie hamulców i bicie na kierownicy.

Piszczenie spowodowane jest najczęściej tym, że nowy klocek krawędzią ociera o ranty tarczy i w tych miejscach się przegrzewa i wpada w wibracje, które są bezpośrednio odpowiedzialne za pisku dochodzące z układu hamulcowego.

Bicie kierownicy pojawia się ponieważ klocek pracujący na „pofalowanej” powierzchni tarczy nie przylega do niej całą powierzchnią, przez co nie jest w stanie prawidłowo się dotrzeć, a w miejscu styku z tarczą przegrzewa się. Taka niepełna praca klocków będzie miała miejsce przez dosyć długi czas zanim powierzchnie klocków i tarcz wyrównają się. Wtedy niestety może być już za późno, bo klocki i tarcze będą miejscowo przegrzane, zmieni się charakterystyka rozkładu współczynnika tarcia na ich powierzchniach, czego konsekwencją najczęściej jest nierównomierne wytarcie tarczy i towarzyszący mu efekt bicia na kierownicy.

Toczenie pokrzywionych tarcz – kiedy coś daje, a kiedy nie ma sensu?

Toczenie „krzywych” tarcz to bardzo drażliwy temat. U wielu osób nie przynosi pożądanego efektu, przez co wśród kierowców i mechaników można usłyszeć radykalnie różne opinie na ten temat. To co możemy śmiało powiedzieć to, że przetaczając tarcze hamulcowe bardzo skutecznie można pozbyć się bicia na kierownicy. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach, tj.:

 

1. Tarcze muszą być toczone na samochodzie lub u osób, które mają do tego specjalne urządzenie (nie wystarczy pierwsza lepsza tokarka) – dokładniej opisujemy to poniżej

  

 

  

2. Po toczeniu warto upewnić się zarówno czujnikiem zegarowym, jak i śrubą mikrometryczną (mikrometrem) jakie jest bicie i grubości tarcz (grubość mierzona w 8 pkt na tarczy) – weryfikacja jakości usługi

 

 

3. Prawidłowy montaż tarcz – oczyszczenie przylgni piast i felg, pomiar bicia bocznego tarczy itp.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz klikając w ten link: https://auto.brakeparts.pl/blog/ogolna/wymiana-czesci-hamulcowych-gdzie-i-jak

 

4. Zastosowanie (obowiązkowo) nowych klocków hamulcowych – montaż używanych klocków do przetaczanych tarcz jest tą samą sytuacją, gdybyśmy założyli używane klocki do nowych fabrycznie tarcz – prosta droga do zniszczenia tarcz i powrotu do problemów.

 

5. Stosowanie klocków o wyższej odporności na przegrzewanie, jeśli tarcze pokrzywiły się z powodu przegrzania.

 

O tym jak istotny jest dobór prawidłowych klocków hamulcowych piszemy tutaj: https://auto.brakeparts.pl/blog/ogolna/dlaczego-dobranie-wlasciwej-mieszanki-klockow-jest-takie-wazne

Słabe klocki hamulcowe są również jedną z najbardziej popularnych przyczyn krzywienia tarcz i bicia na kierownicy, co wyjaśniamy w tym poście: https://auto.brakeparts.pl/blog/ogolna/dlaczego-tarcze-hamulcowe-bija-przyczyny-i-sposoby-radzenia-sobie-z-tym-nieoczywistym-problemem

 

Jak zwykle w przypadku problemu z pokrzywionymi tarczami warto zwrócić uwagę na bezpośrednią przyczynę tego problemu, ponieważ marginalną częścią wszystkich przypadków jest problem niskiej jakości tarcz. Za lwią część przyczyn krzywienia tarcz można uznać:

  •          Nieprawidłowy montaż – brak weryfikacji bicia piasty i tarczy, luzy na łożysku itp.
  •          Zapieczony tłoczek zacisku lub prowadnice,
  •          Przegrzewające się klocki hamulcowe (najczęściej klocki klasy standardowej lub oryginalne)

Więcej na temat przyczyn krzywienia tarcz można znaleźć tutaj: PRZYCZYNY KRZYWIENIA TARCZ I BICIA NA KIERWNICY

Jeśli tarcza powoli kończy swój żywot, tzn. jeśli nie mamy 1mm „zapasu” grubości w stosunku do grubości minimalnej nie ma sensu toczyć tarczy, ponieważ może okazać się, że w połowie zużycia klocków tarcza będzie nadawała się już do wymiany. Podobnie toczenie nie będzie właściwe jeśli tarcza jest mocno przegrzana i pojawiły się na niej odbarwienia. Odbarwienia świadczą bowiem o przegrzaniu nie tylko warstwy filmu ciernego, ale samego żeliwa, z którego wykonana jest tarcza.

 

Na co zwrócić uwagę, gdy chcemy przetoczyć tarcze hamulcowe ?

  •          Ocenić stopień zużycia tarczy
  •          Zweryfikować usługę tokarza (pomiar grubości i bicia bocznego przetoczonych tarcz)
  •          Oczyścić wszelkie przylgnie, tj. piastę, przylgnie tarczy z piastą i felgą oraz samej felgi
  •          Zmierzyć bicie boczne piasty, luz na łożysku oraz bicie zamontowanej tarczy (czujnikiem zegarowym)
  •          Zamontować fabrycznie nowe klocki hamulcowe wybrane zgodnie z charakterystyką samochodu oraz stylem jazdy
  •          Zdiagnozować przyczynę pokrzywienia tarcz, jeśli problem ten występował.