POMIAR BICIA PIASTY KOŁA

Gdy po wizycie kuriera rozpakowujemy paczkę ze świeżo dostarczonymi częściami hamulcowymi zawsze nasuwa się pytanie – gdzie wymienić klocki i tarcze? Zlecić to w serwisie, czy też zrobić to samemu?

Niestety często decyzja o wymianie komponentów hamulcowych jest podejmowana pochopnie i pod presją czasu (np. skończyły mi się klocki hamulcowe, a pojutrze muszę wyjechać w trasę). Takie postępowanie jest bardzo często przyczyną problemów ze świeżo zamontowanymi częściami, ponieważ wymiana została przeprowadzona niefachowo lub w pośpiechu co w konsekwencji odbiło się na trwałości komponentów a co najważniejsze – na naszym bezpieczeństwie.

POMIAR BICIA TARCZY HAMULCOWEJ BMW M5 F10
  1. Przede wszystkim – nie odkładajmy momentu wymiany na ostatnią chwilę. Starajmy się regularnie kontrolować stan zużycia tarcz, klocków i płynu hamulcowego. Pozwoli to bez pośpiechu dobrać odpowiednie komponenty do naszego samochodu i stylu jazdy, oraz pozwoli znaleźć warsztat, który wymieni je poprawnie. Jeśli zamierzamy samemu wymienić części, zapas czasu pozwoli przygotować się merytorycznie jak i też zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia.
  1. Jeśli zdecydowaliśmy się na samodzielną wymianę– zadajmy sobie pytanie, czy poziom wiedzy technicznej pozwoli nam sobie z tym poradzić. Nie zapominajmy, że od hamulców zależy przede wszystkim nasze bezpieczeństwo – jeśli z powodu braku wiedzy, czy też praktyki zamontujemy komponenty niepoprawnie, może mieć to katastrofalne konsekwencje. Jeśli jesteśmy pewni, że podołamy, przygotujmy się zarówno merytorycznie (polecamy lekturę naszej instrukcji montażu), jak też zaopatrzmy się we właściwe narzędzia – do wymiany tarcz hamulcowych bezwzględnie potrzebny będzie miernik zegarowy na przystawce magnetycznej (o tym jak istotny jest pomiar piast i tarcz przy montażu pisaliśmy w innym artykule "POMIAR BICIA TARCZ PRZY MONTAŻU – DLACZEGO JEST TO TAKIE WAŻNE?"). Miernik zegarowy wystarczający do naszych zastosowań to nie jest wielki wydatek (ok. 100zł za amatorskie mierniki do zastosowań domowych do 200-300zł za mierniki profesjonalne), a pozwoli nam to zaoszczędzić nieraz kilka tysięcy złotych na zniszczonych tarczach na skutek niewłaściwego montażu. Oczywiście też trzeba zaopatrzyć się w preparaty do czyszczenia, czy też odpowiednie smary (tutaj również odsyłamy do naszej instrukcji montażu).Podczas wymiany róbmy wszystko dokładnie i bez pośpiechu – lepiej poświęcić więcej czasu, niż później żałować zniszczonych tarcz i klocków na które przeważnie wydajemy sporo pieniędzy.
ZESTAW POMIAROWY BREMBO 99.0033.10
  1. Gdy nie posiadamy umiejętności, wiedzy, czasu czy też zaplecza warsztatowego, decydujemy się zlecić wymianę części hamulcowych w serwisie. Nieustannie spotykamy się z pytaniami – kogo możemy polecić, czy serwis nieautoryzowany, czy też może ASO? Niestety na to pytanie ciężko odpowiedzieć – nieraz spotykaliśmy się z kiepsko wykonanymi usługami w autoryzowanych stacjach obsługi, a w nieautoryzowanych poziom wiedzy czy też umiejętności miło nas zaskakiwał. Bywało też wręcz przeciwnie – fachowa obsługa w ASO i niekompetentna w nieautoryzowanych serwisach – zatem jak widać nie ma reguły. Zawsze zalecamy aby dowiedzieć się w punkcie, gdzie będziemy wymieniać części hamulcowe, czy wykonają usługę zgodnie z naszą instrukcją – jeśli tak, to znaczy że wymiana będzie wykonana zgodnie z zaleceniami producentów co odbije się na trwałości zestawu i na naszym bezpieczeństwie.

TARCZE I KLOCKI BMW M5 F10

Pamiętajmy też, że czas potrzebny na prawidłową wymianę zestawu na jednej osi (tarcze + klocki) to ok. 2-3 godziny (pod warunkiem, że po drodze nie wystąpią nieprzewidziane naprawy, np. regeneracja zacisków, wymiana krzywych piast itp.) – zatem jeśli jakiś warsztat proponuje nam wymianę w przeciągu np. 30 minut, to możemy być pewni, że będzie zrobione to niepoprawnie i niezgodnie ze sztuką. Trzeba się liczyć również z tym, że serwis przykładający się do swojej pracy nie zainkasuje za swoje usługi 50zł, tylko będzie to wprost proporcjonalne do wiedzy i włożonej pracy.

Ale nasze bezpieczeństwo i komfort użytkowania samochodu są tego warte, nieprawdaż?